Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!
Profesia financiar-contabila este prin excelenta o profesie tacuta care ascunde insa foarte buni profesionisti, cu multe ore de studiu a legilor si monitoarelor oficiale, cu responsabilitati si termene limita stranse, controale si audituri de multe feluri.

Azi vom dezvalui cateva din concluziile a 40 de ani de activitate in domeniul financiar contabil, in cadrul unui interviu cu dl George Ivanovici (78 de ani) unul dintre acei specialisti de care vorbeam anterior.
Cei 40 de ani de activitate in domeniul contabil se rezuma astfel: de la contabil sef de santier, de fabrica pana la pozitia de expert in MFP – Directia de reglementari contabile si apoi ca director general la una din cele mai mari societati cu capital romanesc de contabilitate si audit financiar din tara.
Iata numai cateva extrase din CV :
1974 – 1980 contabil sef de santier „23 August” Bucureşti
1981 – 1983 Adjunct şef serviciu -Serviciul Finanţarea Investiţiilor – Banca Română de Investiţii
1984 – 1992 – Contabil şef fabrică Uzina 23 August Bucuresti
1993 – 1994 Expert I Direcţia Generală a Contabilităţii – Ministerului Finanţelor (responsabilitati in ce priveste Reglementări contabile pentru armonizarea cu Standardele Europene –finalizarea clasei a 3-a de conturi- Stocuri, instruirea personalului functionar cu atributii in domeniu precum si a contabililor din tara)
1995 – mai 2013 Director general/Manager, Elite Consulting SA Bucuresti, responsabil cu elaborarea strategiei pe termen mediu şi lung, a politicilor interne privind acceptarea şi monitorizarea independenţei societăţii în cadrul misiunilor de audit financiar; monitorizarea conformităţii cu regulamentele şi regulile emise de Camera Auditorilor Financiari din România si alte atributii in audit.
Mai 2013- prezent – profesionist independent, in cadrul cabinetului propriu
1.Aveti o cariera de succes in domeniul contabilitatii si un CV care impresioneaza- in care din pozitiile avute v-ati regasit cel mai bine – de angajat in intr-o companie din industrie, de expert in MFP sau din pozitia de coordonare a unei societati din domeniul contabil ?
Nu pot afirma ca totul a fost foarte bine dar va las pe dumneavoastra sa desprindeti din CV-ul meu din anul 2014 daca a fost sau nu de succes;
2.Ati urmarit evolutia modului de tinere a contabilitatii pe o perioada lunga, cum vedeti directia in care ne indreptam?
Daca vreti sa aflati viitorul contabilitatii luati avionul si treceti Atlanticul la americani. Este clar ca viitorul il reprezinta Standardele de Contabilitate Internationale.
3.Ce recomandari le-ati da cititorilor nostri care isi doresc o cariera in domeniul contabilitatii ?
Cui nu-i place contabilitatea (de fapt orice faci) sa se lase. Dar daca-ti place trebuie ca in permanenta sa te instruiesti altfel nu ai valoare si ca atare nici venituri corespunzatoare.
4.Daca ar fi sa schimbati ceva in legislatia fiscala care ar fi trei lucruri pe care le-ati modifica ?
Lipsa de stabilitate este mai neproductiva decat o prevedere mai putin documentata.
In al doilea rand schimbarea mentalitatii functionarilor care verifica modul de aplicare a legislatiei in domeniu si cresterea rolului preventiv si de indrumare nu de sanctionare cu orice pret (vezi cazurile am fost trimis sa aplic sanctiuni, ca au plan). Dar asta implica cresterea calitatii profesionale a acestora, asigurarea cu programe informatice bine gandite si performante, dar si cresterea remuneratiilor acestora concomitent cu reducerea numarului de functionari publici.
In al treilea rand promovarea in functii de conducere de la nivelul de sef de birou pana la director general din minister, si aici am un of, numai a celor mai bine pregatiti profesional. Cand ai un conducator nepregatit ca sa nu spun altfel, poti sa fii cat de bun ca sigur te va da afara.
5.Care credeti ca sunt cele mai proaste masuri fiscale din ultimii ani ? dar cele mai bune ?
Modificarile de legislatie in domeniu, pe timpul cand lucram in minister se faceau prin testarea prealabila a masurilor, discutarea lor atat cu practicienii cat si cu profesorii de resort din invatamantul superior si dupa aceea se publicau. Acum se publica si ulterior se aduc zeci si sute de modificari.
Majorarile de salariu fara a se tine cont de calitatea si cantitatea de munca prestata de functionari, dar si fara existenta unei coreleri cu productivitatea muncii acestora ne va duce in faliment national.
Un rol nefast, asa cum aratam si mai sus este slaba calitate a celor care conduc activitatile de control in domeniu.
Masuri bune nu prea am de reliefat, poate excluzand efectul poporanist si de inducere in eroare al alegatorilor ar fi includerea in salariu a obligatiilor fata de bugetul consolidat, dar nu si neplata acestora de catre angajator;
6.Care sunt principalele provocari pe care le-ati avut in calitate de coordonator al unei firme de contabilitate si audit?
In primii ani (1995-2000) neavand acte normative in domeniul contabilitatii si a auditului traduceam Standardele din engleza si ne instruiam salariatii.
De asemenea am costatat ca pe masura ce ieseau la pensie vechii profesori universitari din ASE calitatea pregatirii teoretice a tinerilor absolventi se diminua in schimb crestea pretentiile de remunerare.
Un efect nefavorabil l-a avut si criza financiara din anii 2007- 2010, cand o parte din clienti au dat faliment iar ceilalti solicitau diminuarea tarifelor fapt care a produs diminuarea cash-flow-ului societatii.
7.Cum vedeti piata serviciilor contabile ? Sunt acestea subevaluate ? Daca da, care ar fi motivul ? Cum vedeti aici relatia cu CECCAR ?
Tarifele mici practicate de regula de neprofesionisti atrag dupa ele si o proasta activitate a acestora, inclusiv la nedepunerea situatiilor financiare sau la denaturarea pozitiei financiare si a rezultatelor firmelor respective. Cum si clientii vorbesc intre ei ca investitori se bucura din a oferi un tarif cat mai mic. Nu mai vorbesc de acapararea ofertelor mai profitabile de catre industria firmelor mari si forte mari (big four).
CECCAR -ul dar si CAFR-ul nu pot interveni in aplicarea tarifelor decat daca ar avea capacitatea de a urmari si controla in primul rand pe cei care practica tarife mici si de a-i suspenda si/sau exclude pe cei care nu-si fac datoria corespunzator
8.Care sunt ariile de specialitate pe care le-ati dezvoltat in cadrul Directiei de reglementari contabile ? Considerati ca partea contabila ar trebui mai mult reglementata in Romania ?
Daca pentru inceput a fost necesar ca reglementarea sa vina de la Ministerul Finantelor, in prezent consider ca aceasta nu-si mai are rostul in minister. Profesia libera prin CECCAR si CAFR, impreuna cu profesorii universitari, trebuie sa se autoreglementeze tinand cont de reglementarile C.E. si internationale in domeniu.
9.Cum ati reusit in cei 40 de ani de activitate sa va pastrati interesul pentru aceasta profesie, si daca dupa pensionare ati mai activat in domeniu ?
Atunci cand faci totul cu placere si daca mai ai si un pic de har didactic vei reusi sa iti formezi un colectiv de munca bun, care ulterior iti pleaca la salarii mai bune dar supraexploatate de firmele straine incerci sa-i formezi pe altii.
Inca mai activez ca auditor intern desi am aproape 78 de ani. Mi-am propus ca la 80 de ani sa ma apuc serios de agricultura.